Regelmatig organiseert Open Circles Academy een 2 daagse business bootcamp voor ondernemers. Een succesformule waarin ca. 1000 ondernemers, meestal starters en zzp’ers,  in 2 dagen uitgelegd krijgen wat ze moeten doen om in de wereld van succes, roem en rijkdom te komen. De opzwepende muziek, en de overtuigende presentatie van Nisandeh Neta zorgen voor een inspirerende, soms bijna hyper, sfeer en energie.

Zelf ben ik 2x bij een Business Bootcamp sessie aanwezig geweest en heb me mee laten slepen in de sfeer. Neta weet mensen te raken door zijn persoonlijke verhaal over mislukking en wederopstanding steeds als voorbeeld te gebruiken. Open Circles Academy heeft op on-nederlandse wijze een sterk merk opgebouwd en is een voorbeeld van succes. Het heeft Neta een goeroe status opgeleverd bij kleine ondernemers.

Marketing machine
Het is interessant om te zien hoe de marketing machine van Open Cicles werkt. De opgezweepte zaal met 1000 geïnspireerde en succesgeile ondernemers wordt massaal ingezet om de werking van Twitter te ervaren en doet precies wat Nissandeh vraagt: reclame maken voor Open Circles! De business Bootcamp is een prachtig verleidingsproduct dat volledig wordt benut om duurdere trainingen te verkopen en reclame te maken.

Onder het motto “opportunity only rings once”  worden door Nissandeh buitenkansjes aangeprezen die alleen tijdens de lunchpauze gelden. De ondernemers verdringen zich bij de tafels en de boeken en trainingen gaan als warme broodjes over de toonbank. De kunst van verleiding. Het is interessant om te zien hoe mensen zich massaal laten opzwepen en de “buitenkans” niet willen missen onder het motto: het mag best wat  kosten om een succesvolle miljonair te worden zoals Nisandeh!

Trucjes voor succes
Tijdens de bootcamp worden vele trucjes voor succes gepresenteerd. Nissandeh laat zien dat de gemiddelde zzp’er geen ondernemer is en het nu niet goed doet. Je “mindset” moet veranderd worden. Luister goed en volg het recept voor succes en rijkdom.  Ondernemen wordt heel eenvoudig gemaakt, Men neme…..een goed product, waar klanten op wachten, je vraagt een prijs en verhoogt die regelmatig, je maakt veel onderscheidende reclame op Twitter, zorgt voor een goed netwerk, bent actief op sociale media en….kijk maar naar mij…je wordt vanzelf miljonair!  Als je tijdens de lunchpauze onze cursus of boeken koopt dan kost dat slechts….. Het lijkt er op dat geen ingrediënt wordt vergeten. Hoewel?

De menselijke factor
Het ingrediënt dat nauwelijks aan bod komt is de ondernemer als mens. Aan mensen is geen goed of fout, zelfs niet aan zzp’ers die geen passief inkomen hebben. Ik heb veel ondernemers ontmoet die de business bootcamp hebben bezocht, er enthousiast over waren, en flink stagneren. Achteraf komt de boodschap van Neta hard aan. Ondernemen is zo eenvoudig en toch lukt het mij niet. Ik moet wel een vreselijke loser zijn.

Volgzaam toepassen van de trucjes van anderen leidt naar mijn bescheiden mening niet tot succesvol ondernemerschap. Net zoals je geen goede kok wordt als je een kookboek koopt.  Door trucjes van anderen toe te passen raken mensen verwijderd van zichzelf en onecht. De kunst is om vanuit jezelf, zonder trucjes, zo authentiek als mogelijk, je eigen-wijze product of dienst aan te bieden.  Zelfkennis is daarin een belangrijke voorwaarde. Wat is je talent? Wat zijn jouw vermijdingspatronen? Waar sta je echt voor? en durf je dat op een authentieke manier aan te bieden op een podium?

Mijn recept:
Luister naar jezelf en weet dat jij het verschil maakt omdat je een uniek talent hebt om anderen verder te helpen. Startpunt is waarom je doet wat je doet. Hoe en Wat je doet komt daarna. Juist jouw authenticiteit en echtheid maken dat je de klanten of het werk krijgt die bij je passen! Dat je daar rijk van kunt worden is een gevolg en kan m.i nooit het doel of de meetlat van succes zijn.

Aldo van Duivenboden