Tijdens de vakantieperiode laat ik me graag inspireren door ervaringen te lezen van collega-ondernemers. Een boekje dat je in een uur uitleest is van Derek Sivers ”Anything you want.” Een prachtig verhaal met levenslessen over zijn bedrijf CD-Baby. Geen grootste plannen, geen investeerders, maar een bedrijfsplan op basis van twee variabelen, de klant als allerbelangrijkste beschouwen en met een frisse soms bijna naïeve blik kijken naar de business. Toen een werknemer ontslag nam, vroeg Derek aan de man: “Heb je ook een vervanger geregeld? Het werk moet toch gedaan worden.”
Derek wijdt één hoofdstuk aan de meest succesvolle email die hij ooit heeft gestuurd. Achtergrondinformatie: CD-Baby was een cd distributiebedrijf voor muzikanten die geen contract met een platenlabel hadden.
Zodra een bestelling werd geplaatst (wij schrijven de vorige eeuw), ontving de besteller de volgende bevestiging:
“Your cd has been gently taken from our CD Baby shelves with sterilised contamination-free gloves and placed onto a satin pillow.
A team of 50 employees inspected your CD and polished it to make sure it was in the best possible condition before mailing.
Our packing specialist from Japan lit a candle and a hush felt over de crowd as he put your CD into the best gold-line box that money can buy.
We all had a wonderful celebration afterwards and the whole party marched down the street to the post office where the entire town of Portland waved “bon voyage”to you package, on its way to you, in our private CD baby jet on this day, Friday June 6th.
I hope you all had a wonderful time shopping at CD baby. We sure did. Your picture is on our wall as “Customer of the Year”. We’re all exhausted but can’t wait for you to come back to CDbaby.com”
Deze email doet je glimlachen, je weet dat het niet waar is wat wordt geschreven. Tegelijkertijd voel je een verbinding met het bedrijf.
Derek schrijft: wanneer je je business wilt laten groeien dan is het verleidelijk om in grootse plannen te denken, maar het zijn vaak de kleinste details die het doen. Deze email is de wereld rond gegaan, google maar eens op “private CB baby jet” en zie wat deze mail heeft gedaan. Het leverde CD Baby duizenden nieuwe klanten op.
Laat een bericht achter