Ik las onlangs een mooi interview met een CEO van een fabriek. Het bedrijf produceert verf. In hun laboratorium ontwikkelen ze verven die langer mee kunnen. Niet 7 jaar maar 10 jaar, misschien straks nog langer. Het ontlokt de interviewer de vraag: is dat nu wel zo slim, want dan verkoop je minder verf. Nee zegt de CEO, we zijn nadrukkelijk bezig met de toekomst.  Deze fabrikant probeert niet haar (korte termijn) omzet te maximaleren maar haar doelstellingen te bereiken langs andere wegen. Beter voor het milieu, beter voor de klant, uiteindelijk beter voor het bedrijf. En dan lees ik dit weekend in  het Financieel Dagblad (7 februari 2015): “Met verf kunnen we zowat straks alle problemen te lijf”. Het mooiste voorbeeld daarin vind ik dat verf ingezet kan worden in de strijd tegen de malariamug.

Hoe kom je aan deze ideeën? Een van die manieren is “exponentieel denken”. Een voorbeeld: Stel je hebt een groot stuk papier van 1 mm dikte en je vouwt het papier dubbel, dan krijgt je een dikte van 2 mm. Stel dat je in staat bent om dit papier 45 keer om deze wijze te vouwen. Hoe dik is dit pakje ondertussen geworden? Antwoord: een afstand van hier  naar de maan!

Een andere mooie benadering van exponentieel denken is: “Als je een probleem hebt, moet je dat niet marginaal oplossen, maar totaal oplossen. Je wilt geen verbetering van 3%, of zelfs 30%, maar 300% of meer”

Hoe ga je exponentieel denken? Het kan niet anders of je moet je bescheidenheid laten varen en daarmee je referentiekader. Treedt buiten wat jij weet of start blanco.

Exponentieel denken krijg je ook door veel ideeën op te halen, uit je bedrijf, uit je klantengroep of  uit de maatschappij. Exponentieel werkt hier meerdere kanten op. Want niet alleen is er de kans dat je veel meer ideeën krijgt dan je ooit zelf kunt verzinnen, maar ook de verfrissende blik die andere mensen kunnen hebben levert verrassende inzichten.

Een ding is daarbij onontbeerlijk: een plezierig en open klimaat om binnen je organisatie vrijelijk je gedachten toe te vertrouwen. En weet je, alleen al om eens van kleur te veranderen, neem je andere verf.