Op 30 september zijn Aldo van Duivenboden en Bart van der Meij uitgenodigd door het Smart Business Center in Amsterdam om een inleiding te verzorgen over personal branding (PB). PB is een een populair onderwerp waar veel over wordt gepraat en geschreven. Een van de redenen dat PB vol in de belangstelling staat is het overvloedige aanbod van dienstverleners. Het kost weinig moeite om bijvoorbeeld een accountant of vormgever te vinden, als het nodig is zelfs aan de andere kant van de wereld. Waarom ga je zaken doen met die ene accountant en niet een van de duizenden anderen? Het is van alle tijden dat mensen zaken willen doen met mensen waar ze in vertrouwen, zowel inhoudelijk als gevoelsmatig. Dat is ook in de huidige tijd met electronische sociale netwerken nog steeds zo. Een vaak gehoord misverstand (zelfs van de koningin op prinsjesdag 2009) is dat de opkomst van de electronische sociale media zorgt voor een vervlakking van menselijke relaties en verbindingen. Dat strookt niet met mijn ervaringen en is volgens mij in veel situaties onjuist. De huidige sociale media zijn een toevoeging, en wat mij betreft een verrijking, van de oude vertrouwde relatie mechanismen. Uiteindelijk zijn vrienden of zakelijke relaties mensen die we offline willen leren kennen om ze vervolgens te kunnen vertrouwen en ze iets te gunnen.
De sociale media zijn een middel om gericht nieuwe relaties aan te kunnen gaan. Een eerste stap en niet meer dan dat. Na de eerste stap volgt een persoonlijke kennismaking. Vroeger werden nieuwe relaties in het cafe, de voetbalclub of de kerk aangegaan. Niks mis mee, dat werkt nog steeds zo. Nu is er de extra mogelijkheid om je nieuwe accountant of vormgever te contacten via LinkedIn, Twitter, Facebook etc. Het biedt de mogelijkheid om mensen “voor te sorteren”. Als mijn accountant in spe een relatie heeft met een vriend van mij dan werkt dat drempelverlagend en is dat een eerste stapje naar vertrouwen. Dit is waar PB van belang wordt.
Alvorens contact op te nemen kijk ik op internet of ik informatie kan vinden over de accountant. Waar staat hij of zei voor? Spreekt het me aan? Proef ik bevlogenheid? Herken ik iets? Als het antwoord positief is dan maak ik een afspraak en gaan de dingen zoals het altijd ging. Essentieel is dat de accountant zichzelf eerlijk presenteert, laat zien wie hij is en waar hij voor staat. Het opgeroepen beeld moet kloppen met de werkelijkheid, anders groeit er geen vertrouwen.
PB gaat over het bewust, eerlijk en consistent presenteren van jezelf, je talent, je passie etc. Geen mooie praatjes of oppervlakkige marketing want dan val je door de mand bij de eerste ontmoeting.
Jezelf eerlijk presenteren en laten zien is voor veel mensen best moeilijk en eng. Toch wordt steeds belangrijker om door de eerste (voor)selectie heen te komen en echte, nieuwe relaties aan te kunnen gaan op je eigen-wijze manier.
Zeker in het geval van de accountant is dat erg belangrijk; hoe maak je het onderscheid als als je weet dat de universiteit van Beijing jaarlijks 6000 accountants aflevert! Het onderscheid gaat steeds vaker over menselijke eigenschappen. Rekenen kunnen veel mensen; mijn accountant is een mens met een uniek talent die bij mij past en die iets met mij heeft. Wederkerigheid dus. Daar zit de winst!
Carel Erasmus
Bedankt voor de inspirerende workshop en de nieuwe ideeen die ik heb gekregen! Met name de uitleg over het belang voor personal branding, twitteren etc van een goed omkaderd profiel, mogelijk gebaseerd op je kind-tijd, je eigenaardigheden of andere kenmerken, heeft me aan het denken gezet. Ik ga ermee aan de slag!